Leven in de culturele sector

Leven in de culturele sector

Van componeren wordt Anne-Maartje het aller gelukkigst en muziek in het algemeen is haar allergrootste hobby. Maar andere kunstvormen gaat de Componist des Vaderlands niet uit de weg. Zo gaat ze graag naar musea om inspiratie op te doen: ”Niet alleen voor mijn werk, maar ook voor mezelf. Ik word onrustig als ik dat niet doe.” Juist omdat beeldende kunst verder van haar af staat verwondert het haar meer: ”Puur om het effect dat het heeft, zonder het te begrijpen of doorgronden.” Een groot deel van haar vriendengroep beweegt zich ook in de culturele sector. ”Ik ben niet iemand die eindeloos met vriendinnen hangt of op vakantie gaat”, vertelt Anne-Maartje. ”Maar ik ga wel met ze naar musea, theater en concerten.”   

‘Ballet is een van mijn grootste liefdes’  

Toen Anne-Maartje muziek ging studeren verdween het hobbymatige ervan. ”Dat vond ik heel jammer”, vertelt ze. ”Toen ben ik op zoek gegaan naar de hobbykant van kunst in het algemeen.” Een jaar of tien geleden begon ze met vioolspelen en pakte ze ballet weer op. Iets wat ze als kind moest opgeven omdat het te druk werd naast de muziek. Anne-Maartje: ”Ballet is een van mijn grootste liefdes naast de muziek. Dat doe ik echt met heel veel plezier.”   

Het was bij Anne-Maartje thuis vanzelfsprekend dat je op muziekles ging. Op haar zesde begon ze met pianoles, waar ze ook de ruimte kreeg om te componeren. ”Ik vond het heel leuk om te rommelen op de piano en ik mocht altijd laten horen wat ik bedacht”, vertelt ze. Maar al ver voor die eerste pianoles bedacht Anne-Maartje haar eerste muziekstuk. ”Het is een beetje een overdrachtsverhaal”, begint ze.   

”Ik had een liedje verzonnen over een mug die ik in de winter zag, dat vond ik heel raar want ik dacht dat muggen alleen in de zomer leefden.” Die mug maakte op vierjarige leeftijd zo’n indruk op haar dat ze het liedje bleef herhalen. ”Mijn moeder heeft het in een soort hiëroglifisch notenschrift opgeschreven voor een schootharpje. Daar kon je een velletje onder leggen zodat je zag op wel snaartje je moest plukken. Zo heb ik het liedje onthouden.” Op dat moment realiseerde ze dat je ‘gewoon’ liedjes kunt schrijven: ”En ik ben er nooit meer mee gestopt.”

Lees ook: ‘Voor het eerst componeren is een magisch proces’ 

Dertig jaar ervaring

Anne-Maartje was altijd de eerste om aan te bieden iets te schrijven voor een juf die afscheid nam of om de muziek voor een toneelstuk te maken. ”Toneelspelen vond ik ironisch genoeg heel stom dus ik schreef de liedjes”, vertelt ze. ”Mijn moeder zat enorm te puzzelen om te noteren wat ik had bedacht. Vandaaruit ontstond de urgentie om het zelf te leren opschrijven zodat ik het met anderen kon delen.”  

Dat ze als vierjarige begon met componeren vindt Anne-Maartje wel een beetje pretentieus klinken. ”Het klinkt heel gek, maar in die zin heb ik al dertig jaar ervaring”, vertelt ze. ”Pas veel later besefte ik hoe intens veel geluk ik heb gehad dat ik door mijn omgeving altijd ben gestimuleerd, gemotiveerd en aangemoedigd.” Het is iets wat ze iedereen gunt. ”Ik geloof heel sterk in het belang van kunst – met name muziek – in onze samenleving”, stelt de componist.  

 

Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis schreef op 21 mei 2024 een politiek statement over het nieuwe regeerakkoord. In dit statement gaat ze in op de toegevoegde waarde van kunst & cultuur in de Nederlandse samenleving. Zo schrijft ze: ‘Kunst & cultuur zijn de voedingsbodem van onze maatschappij en de staat ervan is een graadmeter voor ons Bruto Nationaal Geluk’. Lees het hele statement hier.