Mayke Nas

Mayke Nas, Componist des Vaderlands in 2017 en 2018 

Mayke Nas was in 2017 en 2018 Componist des Vaderlands. Bij haar installatie zei Mayke Nas: ”Componeren betekent enerzijds zwoegen, experimenteren, fouten maken en opnieuw beginnen. Aan de andere kant is het plezier maken. Muziek is spel. Met klanken, noten, instrumenten, publiek en akoestiek. Ik kan wild opspringen als ik hoor hoe een componist weer nieuwe geluiden in nieuwe vormen heeft weten te gieten. Elk stuk dat ik schrijf ga ik aan als een nieuw avontuur en zo benader ik ook mijn invulling van Componist des Vaderlands.” 

Haar mateloze nieuwsgierigheid brengt ze ook voor haar collega’s op. Twee jaar lang was ze gedreven om te tonen hoe rijk de nieuwe muziek in Nederland is. Op de website van Componist des Vaderlands signaleerde ze waar en wanneer in het land nieuwe Nederlandse noten klonken. Ze opende festivals en verscheen op radio en televisie. En ze ging uitgebreid in gesprek met componisten, musici, concertbezoekers, subsidie- verstrekkers en programmeurs. 

Haar ambassadeursrol was nodig. Ondanks de vele concerten met nieuwe muziek, komen componisten en musici vaak moeilijk rond. In samenwerking met Nieuw Geneco overhandigde ze de Tweede Kamer in 2017 een rapport over de inkomenspositie van componisten. Ze schonk bij die gelegenheid het parlement bovendien een alternatief voor de stemmingsbel. Het is een even kort als betoverend stuk voor twee glockenspielen, kleine vibrafoons, en één gendèr: een metallofoon uit de Javaanse gamelan. Drie spelers van Slagwerk Den Haag namen het op. 

Klaas Dijkhoff, de fractievoorzitter van de VVD, schoof het cadeau als “hoogpolig” terzijde en loofde een kratje bier als beloning uit voor een betere bel. Het kwam in het nieuws. #kratjebier werd trending op social media. De lopende discussie over de waarde van kunst en de beloning van kunstenaars kreeg extra aandacht. En die discussie heeft iets opgeleverd. Een betere honorering van kunstenaars is nu een speerpunt in het cultuurbeleid.