Martijn Padding: White Eagle & Quirk II

De afgelopen paar jaar blaast Martijn Padding op briljante wijze de barokke traditie van compacte driedelige concerti nieuw leven in. Speels, fris, virtuoos en simpelweg onnavolgbaar. Drie van de concerti zijn al op een CD van Asko|Schönberg onder leiding van Etienne Siebens verschenen. Een echt hebbedingetje! Mijn persoonlijke favoriet is het vioolconcert, geschreven voor Heleen Hulst.
Het middendeel heeft het stuk zijn titel gegeven: ‘White Eagle’. Hierin komt het allermooiste gewapper met een metalen plaatje voor dat ik ken. Voor mij sowieso één van de leukste aspecten van componeren: het zoeken naar bijzondere geluiden. Die geluiden moet je dan wel weer op het juiste moment in de juiste context in de muziek weten te plaatsen, maar dat is aan Martijn Padding wel besteed.
In het derde deel ‘Quirk II’ wordt lekker abrupt geschakeld van de viool als gitaar, als fiddle, als mandoline die je in Italiaanse filmmuzieksferen brengt en dan via Betty Boop-achtig cartooneske meisjeskreetjes naar stoere cowboymuziek en weer terug: een vrolijke achtbaan waar het speel- en componeerplezier vanaf spat.
In december 2016 kreeg Martijn Padding tijdens de Dag in de Branding in Den Haag de Johan Wagenaar Prijs voor zijn hele oeuvre.
Martijn Padding: White Eagle (2009) door Heleen Hulst (viool), Asko|Schönberg o.l.v. Etienne Siebens
Meer van Martijn Padding: